Σχολικός εκφοβισμός

» Χρήσιμα άρθρα » Σχολικός εκφοβισμός

                                         ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ

 

Ορισμός: Ο σχολικός εκφοβισμός είναι η επιθετική συμπεριφορά που είναι επαναλαμβανόμενη, εσκεμμένη και απρόκλητη. Αποτελεί κατάχρηση εξουσίας και εμπεριέχει ανισότητα στη δύναμη (σωματική  ή προσωπικότητας) Κατευθύνεται σε εκείνα τα «θύματα» που εκλαμβάνονται από τους «θύτες» ως αδύναμα (σωματικά ή ψυχολογικά)

Τι δεν είναι σχολικός εκφοβισμός: Όταν τα εμπλεκόμενα άτομα είναι ίσης δύναμης-σωματική διάπλαση, κοινωνική θέση- τότε πρόκειται για σύγκρουση και όχι εκφοβισμό. Εκτός από την ισότητα στη δύναμη παρατηρείται επίσης όμοια συναισθηματική αντίδραση που σημαίνει ότι και οι δύο μαθητές είναι θυμωμένοι. (στον σχολικό εκφοβισμό ο μαθητής-θύμα αδυνατεί να υπερασπίσει τον εαυτό του)


Μορφές βίας στον εκφοβισμό:

Λεκτική κοροιδεύω, προσβάλλω, βρίζω, κάνω χειρονομίες

Σωματική  Χτυπάω, κλωτσάω, σπρώχνω, φτύνω,

Κοινωνική Εκβιάζω, απειλώ με σωματική βία, διαδίδω φήμες, απομονώνω κοινωνικά

Ηλεκτρονικά μέσω κινητού τηλεφώνου δυσφήμιση , ίντερνετ, δημοσιοποίηση πληροφοριών

 

         

Το Bulling είναι ένα ομαδικό φαινόμενο. Εμπλέκεται: το Παιδί-θύτης (το οποίο ξέρει ότι αυτό που κάνει είναι τιμωρητέο), το παιδί-θύμα (το οποίο ντρέπεται για ότι του συμβαίνει) και οι  παρατηρητές-μαθητές, γονείς, δάσκαλοι (οι οποίοι αγνοούν ή δεν παίρνουν την ευθύνη)

 

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των παιδιών που εμπλέκονται στον σχολικό εκφοβισμό;

ž Τα παιδιά-θύτες συνήθως παρουσιάζουν

ü  ναρκισιστικά σχήματα προσωπικότητας, υψηλή αυτοπεποίθηση, υπερβολικά υψηλή αυτοεικόνα που δεν στηρίζεται στην πραγματικότητα

ü έντονη, εξωστρεφής παρορμητική προσωπικότητα

ü Χαμηλό αυτό – έλεγχο

ü Έλλειψη ενσυναίσθησης (μπαίνω στη θέση του άλλου)

ü Ικανότητα να ξεφεύγουν από δύσκολες καταστάσεις

ü δίχως ηθικούς ενδοιασμούς ή τύψεις για τις πράξεις τους


ž
Τα παιδιά – θύματα:

ü Παθητικά θύματα: ανασφαλή, αγχώδη, μοναχικά με χαμηλή αυτοεκτίμηση

ü «Προκλητικά» θύματα: αντιδραστικά, αδέξια, αυθόρμητα, συχνά υπερκινητικά με δυσκολίες συγκέντρωσης

ü Ανήκουν σε μειοψηφική ομάδα (εθνότητα, θρήσκευμα, αναπηρία, σωματική εμφάνιση, παχυσαρκία)


Ποιες είναι οι ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις του φαινομένου στα παιδιά;

Τα θύματα bulling μπορεί να αναπτύξουν ένα ευρύ φάσμα ψυχολογικών και σωματικών συμπτωμάτων μερικά από τα οποία μπορεί να επιμείνουν και στην ενήλικη ζωή.

v Ψυχολογικά συμπτώματα: κοινωνικές δυσκολίες, σχολική άρνηση, απώλεια ενδιαφερόντων, μείωση σχολικής επίδοσης, άγχος, κατάθλιψη, χαμηλή αυτοεκτίμηση, αυτοκτονικός ιδεασμός διαταραχές διατροφής (ψυχογενής ανορεξία, βουλιμία)

v Σωματικά συμπτώματα: κεφαλαλγίες, κοιλιακά άλγη, κόπωση, διαταραχές ύπνου, ανορεξία

 

 

Σημάδια προειδοποίησης τι θα πρέπει να προσέχουν οι γονείς

q Έρχεται στο σπίτι με κατεστραμμένα ρούχα ή του λείπουν πράγματα

q  Έχει ανεξήγητες κακώσεις

q  Συχνά παράπονα για σωματικές ενολήσεις (πονοκεφάλους, στομαχόπονους)

q  Δυσκολίες στον ύπνο και στη διατροφή

q  Φοβάται να πάει σχολείο, αποφεύγει κάποια μέρη

q  Εμφανίζεται θυμωμένος , κυκλοθυμικός



Ποια μπορεί να είναι τα αίτια;

Τα αίτια είναι πολλά, ο κίνδυνος που διατρέχει ένα άτομο να υπάρξει θύμα ή θύτης εκφοβισμού αποτελεί μία σύνθετη αλληλεπίδραση μεταξύ ατομικών, διαπροσωπικών, κοινοτικών και κοινωνικών  παραγόντων

Αίτια:  οικογένεια

v   Ενδο-οικογενειακή βία (διαζύγια, βίαιοι αποχωρισμοί, σωματική και λεκτική βία)

 στέρηση σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης

v Απρόσωπες γειτονικές  και κοινωνικές σχέσεις

v Αυταρχικοί γονείς, όχι δημοκρατικοί

v Ανεπαρκής γονεική στήριξη (το 92% αφιερώνουν μία ώρα έως καθόλου στο παιδί τους)


Πιθανές αιτίες

Αίτια 
-  σχολείο

  •  Μειωμένο ενδιαφέρον για την κοινωνικοποίηση των μαθητών και την ανάδειξη της ατομικότητας και του διαφορετικού
  •  Έλλειψη ενθάρρυνσης της  ομαδο-συνεργατικότητας, της ομαδικής αναζήτησης ,την επεξεργασία γνώσεων,  έκφραση ιδεών και συναισθημάτων
  •  Αδιαφορία ή ανοχή στη βίαιη συμπεριφορά

Αίτια – κοινότητα

  • ž Υψηλά επίπεδα ανεργίας και εγκληματικότητας
  • ž Έλλειμμα επικοινωνίας μεταξύ πολιτισμικών ομάδων
  • ž Ανεπάρκεια ελεύθερων χώρων, αθλητισμού και ψυχαγωγίας
  • ž Κοινωνικές ανισότητες

 

Τα παιδιά μεταφέρουν στο σχολείο ότι βιώνουν.

Αναπαράγουν την οικογενειακή και σχολική ανεπάρκεια και τα κοινωνικά αδιέξοδα .

 

 

Τι θα πρέπει να κάνουμε σε ένα παιδί που έχει πέσει  θύμα σχολικού εκφοβισμού

§  Παρέχετε στο παιδί υποστήριξη και ασφάλεια χωρίς να το κατακρίνετε

§   Ακούστε προσεχτικά τι έχει να σας πει για τα συναισθήματα και τις ανάγκες του

§  Παρακολουθείτε την εξέλιξη της κατάστασης αλλά και την υγεία του παιδιού

§  Παροτρύνετέ το να ζητάει βοήθεια από το δάσκαλο (άλλο μαρτυράω, άλλο ζητάω βοήθεια)

§  Συνεργαστείτε με  το σχολείο

 

ΤΟ ΠΑΙΔΙ - ΘΥΜΑ ΣΥΝΗΘΩΣ ΔΕΝ ΜΙΛΑ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑΝ ΓΙΑΤΙ:

q Ντρέπεται

q  Φοβάται (ότι δεν θα μπορούν να το βοηθήσουν και τα πράγματα θα χειροτερέψουν)

 Νιώθει ενοχές (ότι κάπου φταίει!)

q  Πιστεύει πως θα απογοητεύσει τους άλλους

 

Τι θα πρέπει να κάνουμε σε ένα παιδί που είναι θύτης σχολικού εκφοβισμού

q Σταματήστε το αμέσως όταν παρατηρήσετε επιθετική συμπεριφορά

q  Εξηγήστε πως αυτή η συμπεριφορά δεν είναι αποδεκτή και το αντίκτυπο είναι πολύ βαρύ!

q Διδάξτε του τρόπους συμπεριφοράς για επίλυση συγκρούσεων που δεν συμπεριλαμβάνουν βία

q  ΜΗΝ χτυπάτε και μην μιλάτε άσχημα ποτέ στα παιδιά! Τους διδάσκεται αυτό που θέλετε να σταματήσουν! ΤΗ ΒΙΑ.

 

Οι ποινές ως μέθοδος αντιμετώπισης;

  • ž Οι ποινές τείνουν να σταματήσουν τον εκφοβισμό μόνο προσωρινά
  • ž Δεν συντελούν ώστε να αντιληφθούν τη βλάβη που προκαλούν
  • ž Δημιουργούν αισθήματα εκδίκησης στους θύτες και ο εκφοβισμός είτε χειροτερεύει είτε κρύβεται καλύτερα
  • ž Είναι αποτελεσματικές όταν το άτομο ή το σχολείο έχει κερδίσει τον σεβασμό του θύτη. Όταν δεν συμβαίνει αυτό οι θύτες δεν επηρεάζονται από την επικριτική στάση των άλλων



ΣΥΖΗΤΗΣΗ!!!!!!!!!

ž    Καμία στρατηγική ΔΕΝ θα είναι αποτελεσματική εάν όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί, ειδικοί δεν είναι έτοιμοι να μιλήσουν  για εκφοβισμό ΑΝΟΙΧΤΑ ΚΑΙ ΣΟΒΑΡΑ!

 

 




 

 

 




Copyright © 2012 - peripsixis.gr